Skip to content

Reguli

Ce este șahul și cum se joacă?

Șahul este un joc de logică și tactică, care se joacă între doi jucători. Fiecare jucător are la dispoziție 16 piese de șase tipuri diferite: un rege, o regină, două ture, doi nebuni, doi cai și opt pioni. Piesele se mișcă pe o tablă pătrată, împărțită în 64 de pătrate (opt pe opt) de culori alternante (albe și negre).

Scopul jocului este de a da șah-mat (amenința cu capturarea inevitabilă) regele adversarului. Jocul se poate termina și în alte moduri: un jucător poate abandona, sau se poate ajunge la o remiză (egalitate).

Regulile șahului s-au format treptat de-a lungul timpului, dar au ajuns la forma actuală în secolul al XIX-lea. Regulile standard sunt stabilite de FIDE (Federația Internațională de Șah), organismul care guvernează șahul la nivel mondial. Există și unele variații ale regulilor pentru șah rapid, șah prin corespondență, șah online.

Regulile șahului cuprind nu numai modul de mișcare al pieselor, ci și echipamentul folosit, controlul timpului, conduita și etica jucătorilor, facilitățile pentru jucătorii cu dizabilități fizice și înregistrarea mutărilor folosind notația de șah. De asemenea, sunt prevăzute proceduri pentru rezolvarea neregularităților care pot apărea în timpul unui joc.

Cum se așează piesele pe tablă?

La începutul jocului, piesele sunt aranjate în același mod de fiecare dată. Tabla este așezată astfel încât fiecare jucător să aibă un pătrat alb (sau deschis la culoare) în colțul din dreapta jos. Rândurile orizontale se numesc linii , iar coloanele verticale se numesc coloane . Fiecare jucător controlează 16 piese: Piesa Rege Regina Tur Nebun Cal Pion.Piesele sunt plasate câte una pe pătrat, după cum urmează: Turele sunt plasate în colțurile exterioare, pe marginea din dreapta și din stânga. Caii sunt plasați imediat lângă ture. Nebunii sunt plasați imediat lângă cai. Regina este plasată pe pătratul central de aceeași culoare cu ea: regina albă pe pătrat alb și regina neagră pe pătrat negru. Regele ocupă locul rămas lângă regină. Pionii sunt plasați pe rândul din fața celorlalte piese. O modalitate ușoară de a reține aranjamentul pieselor este să ții minte că “regina pe culoarea ei” și “alb în dreapta”.

tabla-de-sah

Cum se mișcă piesele pe tablă?

Fiecare dintre cele șase tipuri de piese se mișcă într-un mod distinct. Piesele nu pot trece peste alte piese (cu excepția calului, care poate sări peste alte piese), și nu pot ocupa niciodată un pătrat ocupat de una dintre piesele lor. Însă, ele pot fi mutate pentru a lua locul unei piese a adversarului, care este atunci capturată. Piesele sunt mutate în general în poziții în care pot captura alte piese (prin ocuparea pătratului lor și apoi înlocuirea lor), să-și apere propriile piese în caz de capturare sau să controleze pătrate importante în joc.

Cum se mișcă regele la șah?

Regele este cea mai importantă piesă, dar este una dintre cele mai slabe. Regele poate muta doar un pătrat în orice direcție – sus, jos, la stânga, la dreapta sau diagonal. Regele nu se poate muta niciodată în șah (unde ar putea fi capturat). Când regele este atacat de o altă piesă, acest lucru se numește “șah”.

regele-1
regele-2

Cum se mișcă regina la șah?

Regina este cea mai puternică piesă. Ea poate muta în orice direcție dreaptă – înainte, înapoi, lateral sau diagonal – cât de departe vrea ea, atâta timp cât nu trece prin nicio piesă de-a ei. Și, ca și la toate  piesele, dacă regina capturează o piesă a adversarului, mutarea ei se termină.

dama-1
dama-2

Cum se mișcă tura la șah?

Tura poate muta cât de departe vrea ea, dar numai înainte, înapoi și lateral. Turele sunt piese foarte puternice atunci când se protejează una pe alta și lucrează împreună!

turnul-1
turnul-2

Cum se mișcă nebunul la șah?

Nebunul poate muta cât de departe vrea el, dar numai diagonal. Fiecare nebun începe pe o culoare (deschisă sau închisă) și trebuie să rămână întotdeauna pe acea culoare. Nebunii lucrează bine împreună, pentru că acoperă slăbiciunile unul altuia.

nebunul-1
nebunul-2

Cum se mișcă calul la șah?

Calul este singura piesă care poate sări peste alte piese. Calul se mișcă într-un mod special: două pătrate orizontal sau vertical și apoi un pătrat perpendicular pe această direcție. Mișcarea calului seamnă cu un “L”. Calul poate captura doar pătratul unde se oprește.

calul-1
calul-2

Cum se mișcă pionul la șah?

Pionul este cea mai simplă piesă, dar are și el niște reguli speciale. Pionul poate muta doar înainte, niciodată înapoi. La prima mutare,
pionul poate avansa unul sau două pătrate. După aceea, el poate avansa doar un pătrat la o mutare. Pionul nu poate captura piese care sunt în fața lui. El poate captura doar piese care sunt diagonal față de el (un pătrat înainte și unul lateral). Există și o regulă specială numită “en passant”, care permite unui pion să captureze un alt pion care tocmai a sărit două pătrate din fața
lui.

pionul-3
pionul-2

Ce sunt regulile speciale ale șahului?

Pe lângă regulile de bază ale mișcării pieselor, există și câteva reguli speciale care se aplică în anumite situații.

Rocada este o mișcare specială care implică regele și una dintre ture. Rocada este o mișcare de apărare a regelui, care îl mută din centrul tablei pe o parte mai sigură. Pentru a face rocada, regele și tura trebuie să nu fi fost mutate încă, regele nu trebuie să fie în șah sau să treacă prin șah, și nu trebuie să fie nicio piesă între rege și tura. Rocada se face astfel: regele se mută două pătrate spre tura, iar tura se mută peste rege pe pătratul vecin cu el. Există două tipuri de rocada: rocada mică (sau scurtă) și rocada mare (sau lungă).

rocada

Promovarea pionului este o mișcare specială care se
întâmplă atunci când un pion ajunge la ultimul rând al tablei (rândul 8 pentru albul și rândul 1 pentru negru). Când un pion este promovat, el este schimbat cu o piesă de alegerea jucătorului (de obicei o regină). Promovarea pionului este o mișcare foarte importantă, care poate schimba soarta jocului.

Capturarea la trecere (en passant) este o mișcare specială care implică doi pioni. Când un pion avansează două pătrate la prima lui mutare și trece pe lângă un pion adversar care este pe aceeași coloană, pionul adversar poate să-l captureze ca și cum ar fi avansat doar un pătrat. Capturarea la trecere trebuie făcută imediat după ce pionul a sărit două pătrate, altfel nu mai este posibilă.

Cine face prima mutare la șah?

La începutul jocului, jucătorul care are piesele albe face prima mutare. Apoi, jucătorii alternează mutările, fiecare făcând câte o mutare la rândul lui. Jucătorul care are piesele albe are un mic avantaj, pentru că își poate impune strategia mai ușor. De aceea, în competițiile oficiale, jucătorii joacă de două ori între ei, o dată cu albul și o dată cu negrul.

Care sunt regulile de încheiere a jocului?

Jocul de șah se poate termina în trei moduri: prin șah-mat, prin abandon sau prin remiză.

Șah-mat este situația în care regele unui jucător este atacat de o piesă a adversarului și nu are nicio posibilitate de a scăpa. Jucătorul care dă șah-mat câștigă jocul. Șah-matul este scopul principal al jocului de șah.

Abandonul este situația în care un jucător renunță la joc, de obicei atunci când are o poziție inferioară sau pierdută. Jucătorul care abandonează pierde jocul. Abandonul se face prin anunțarea verbală a intenției sau prin răsturnarea regelui pe tablă.

Remiza este situația în care jocul se termină fără un câștigător. Există mai multe motive pentru care se poate ajunge la remiză:

  • Acordul comun al jucătorilor. Cei doi jucători pot decide să încheie jocul la egalitate, dacă consideră că niciunul nu are șanse reale de victorie.
  • Repetarea de trei ori a aceleiași poziții pe tablă. Dacă aceeași poziție se repetă de trei ori, cu același jucător la mutare și cu aceleași posibilități de capturare și rocada, oricare dintre jucători poate cere remiza.
  • Regula celor 50 de mutări. Dacă în ultimele 50 de mutări consecutive nu s-a capturat nicio piesă și nu s-a mutat niciun pion, oricare dintre jucători poate cere remiza.
  • Imposibilitatea de a da șah-mat. Dacă niciunul dintre jucători nu are material suficient pentru a da șah-mat (de exemplu, doar rege contra rege sau rege și nebun contra rege), jocul se termină automat la remiză.
  • Stalemate (pat). Dacă un jucător nu este în șah, dar nu are nicio mutare legală, jocul se termină la remiză prin stalemate.

Care sunt regulile de bază ale strategiei la șah?

Șahul este un joc complex, care necesită multă practică și studiu pentru a deveni un jucător bun. Cu toate acestea, există câteva reguli de bază ale strategiei la șah, care te pot ajuta să îți îmbunătățești jocul.

  • Dezvoltă-ți piesele rapid. În deschidere (faza inițială a jocului), încearcă să îți scoți piesele ușoare (cai și nebuni) pe poziții active, unde pot controla centrul tablei și pot ataca sau apăra alte piese. Nu muta aceeași piesă de mai multe ori în deschidere, și nu îți scoate regina prea devreme, pentru că poate fi atacată ușor.
  • Protejează-ți regele. Regele este cea mai vulnerabilă piesă în deschidere și mijlocul jocului (faza intermediară a jocului), așa că trebuie să îl pui la adăpost. Cel mai bun mod de a face asta este să faci rocada, care îți mută regele pe o parte mai sigură a tablei și îți aduce și o tură în centru. De asemenea, evită să îți slăbești pionii din fața regelui, pentru că ei îl apără de atacurile adverse.
  • Controlează centrul. Centrul tablei este format din cele patru pătrate centrale (d4, d5, e4, e5) și zonele adiacente. Contolarea centrului este importantă, pentru că îți oferă mai mult spațiu și mai multe opțiuni de mișcare pentru piesele tale. Poți controla centrul prin plasarea pieselor sau pionilor tăi pe pătrate centrale sau prin atacarea pătratelor centrale cu piesele sau pionii tăi.
  • Coordonează-ți piesele. Piesele tale sunt mai puternice atunci când lucrează împreună, decât atunci când acționează singure. Încearcă să îți armonizezi piesele între ele, astfel încât să formezi amenințări duble sau triple asupra adversarului, să creezi combinații tactice sau să pregătești un atac asupra regelui advers. Evită să îți blochezi sau să îți ataci propriile piese.
  • Menține-ți echilibrul material. Materialul este numărul și valoarea pieselor pe care le ai pe tablă. În general, cu cât ai mai mult material decât adversarul, cu atât ai mai multe șanse de victorie. Valoarea relativă a pieselor este următoarea: regele este inestimabil, regina valorează 9 puncte, tura 5 puncte, nebunul și calul 3 puncte fiecare, iar pionul 1 punct. Încearcă să nu pierzi piese fără motiv și să capturezi piesele adverse când ai ocazia. Uneori, poți sacrifica material pentru a obține un avantaj strategic sau un atac decisiv asupra regelui advers.

Valoarea relativă a pieselor de SAH

În șah, sistemul de valoare relativă a pieselor de șah atribuie în mod convențional o valoare punctuală pentru fiecare piesă atunci când evaluează puterea sa relativă în schimburile potențiale. Aceste valori ajută la determinarea valorii unei piese din punct de vedere strategic. El nu joacă niciun rol formal în joc, dar sunt utile jucătorilor și sunt, de asemenea, folosite în șahul pe calculator pentru a ajuta computerul să evalueze pozițiile.

Calcularea valorii pieselor nu oferă decât o idee brută despre starea jocului. Valorile exacte ale pieselor vor depinde de situația jocului și pot diferi considerabil de cele prezentate aici. În unele poziții, o piesă bine plasată poate fi mult mai valoroasă decât cea indicată de euristică, în timp ce o piesă prost plasată poate fi complet blocată și, astfel, aproape fără valoare.

Evaluările aproape întotdeauna atribuie valoarea de 1 punct pionilor (de obicei aceasta reprezintă valoarea medie a unui pion în poziția de plecare). Programele de calculator reprezintă adesea valorile pieselor și pozițiilor în termeni de „centipioni” (cp), unde 100 cp = 1 pion, care permite caracteristicilor strategice ale poziției în valoare de mai puțin de un singur pion, să poată să fie evaluate fără a necesita fracții.

Edward Lasker a afirmat că „Este dificil să comparăm valoarea relativă a diferitelor piese, deoarece depind atât de mult de particularitățile poziției …”. Cu toate acestea, el a spus că nebunii și caii (piesele minore) sunt egali ca valoare, turele valorează cât o piesă minoră plus unul sau doi pioni, iar o regină valorează cât trei piese minore sau două ture (Lasker, 1915).

Evaluări standard

Tabelul următor este cea mai obișnuită alocare a valorilor de puncte (Capablanca și de Firmian, 2006, Seirawan & Silman, 1990, Soltis, 2004 și 2005).

Aceste valori sunt foarte utile în finalurile de joc cu un număr limitat de piese. Cea mai veche derivare a valorilor standard se datorează Școlii modene (Ercole del Rio, Giambattista Lolli și Domenico Lorenzo Ponziani) în secolul al XVIII-lea (Lolli, 1763) și se bazează parțial pe lucrarea anterioară a lui Pietro Carrera (Carrera, 1617). Valoarea regelui este nedefinită, deoarece nu poate fi capturat în timpul jocului.

Unele programe de șah pe calculator dau regelui o valoare arbitrară mare (cum ar fi 200 de puncte sau 1.000.000.000 de puncte, de exemplu Zillions of Games îi acordă 106332 puncte vs. 14332 puncte pentru regină în centru), pentru a indica faptul că pierderea regelui prin șah mat duce inevitabil depășește toate celelalte valori de considerație (Levy & Newborn, 1991), deoarece aceasta este cea mai ușoară cale de a crea un program de șah pe calculator din cauza limitelor tehnologice. În finalurile de joc, unde există de obicei un pericol mic de șah mat, valoarea forței de luptă a regelui este de aproximativ patru puncte (Lasker, 1934).

În finalul de joc, un rege este mai puternic decât o piesă minoră, dar mai puțin puternic decât o tură. Julian Hodgson consideră de asemenea valoarea la patru puncte (Aagaard, 2004). Regele este bun în atacarea și apărarea pieselor și a pionierilor din apropiere. Este mai bun în apărarea unor astfel de piese decât calul, și este mai bun în atacul unor astfel de piese decât nebunul (Ward, 1996).

Acest sistem are unele deficiențe. Combinațiile pieselor nu sunt întotdeauna egale cu suma părților lor; De exemplu, doi nebuni sunt de obicei mai puțin valoroși decât un nebun plus un cal, iar trei piese minore (nouă puncte) sunt adesea puțin mai puternice decât două ture (10 puncte) sau o regină (nouă puncte) (Capablanca & de Firmian, 2006, Fine & Benko, 2003).

centrul
flancurile
frontiera

Cum poți exersa jocul de șah?

Cel mai bun mod de a exersa jocul de șah este să joci cât mai mult posibil cu adversari de diferite nivele de forță. Poți juca șah online pe site-uri specializate, cum ar fi Chess.com , unde poți găsi mii de jucători de toate vârstele și abilitățile. Poți juca șah clasic sau variante de șah, cum ar fi șah rapid, șah blitz. Poți juca și șah prin corespondență, unde ai mai mult timp pentru a gândi fiecare mutare.

De asemenea, poți exersa jocul de șah prin rezolvarea de probleme de șah, care îți testează abilitățile de calcul, tactică și strategie. Poți găsi probleme de șah în cărți, reviste sau site-uri de șah. Poți începe cu probleme ușoare, care necesită doar câteva mutări pentru a găsi soluția, și apoi poți trece la probleme mai dificile, care necesită mai multă gândire și imaginație.

Un alt mod de a exersa jocul de șah este să studiezi partidele jucate de mari maeștri sau campioni ai șahului. Poți învăța multe din analiza mișcărilor și ideilor lor. Poți găsi partide comentate în cărți, reviste sau site-uri de șah. Poți urmări și transmisiuni live ale turneelor importante de șah, unde poți vedea cum joacă cei mai buni jucători din lume.

În concluzie, șahul este un joc minunat, care îți poate aduce multe beneficii intelectuale și emoționale. Pentru a te bucura de el, trebuie să cunoști regulile lui și să le aplici corect. Apoi, trebuie să exersezi cât mai mult posibil și să îți îmbunătățești continuu nivelul de joc. Nu uita să te distrezi și să te bucuri de frumusețea și complexitatea acestui joc!